St Petersburg Center
for the History of Ideas

Санкт-Петербургский
Центр истории идей
СОДЕРЖАНИЕ

Стратегии историко-философского исследования

  • Артемьева Т.В. История философии как философия
  • Скирбекк Г., Гилье Н. Зачем нужно изучать философию?
  • Перов Ю.В. Как возможна «история философии как философия»?
  • Муравьев А.Н. История философии как философская наука
  • Тропп Э.А. Ответы постороннего
  • Грякалов А.А. Прошлое в качестве настоящего. Понимание и событие
  • Флегонтова С.М. История философии как возвращение
  • Svendsen L.Fr.H. On philosophy and the history of philosophy
  • Sampson K. What are we searching in the history of philosophy?

Философия и история философии

  • Skirbekk G. Reflections on Norwegian philosophy after World War II
  • Степанова А.С. Стоицизм в истории античной философии: угол зрения и проблемы интерпретации
  • Мочалова И.Н. Ранние академики как читатели Платона
  • Сергиевская Г.Е. Испанский «Золотой век»
  • Микешин М.И. «Божественный» разум Просвещения
  • Батракова И.А. Отношение опыта и разума в истории философии от Парменида до Канта
  • Ноговицын О.Н. Два смысла категории необходимости в философии Канта: Трансцендентальное опровержение истории
  • Счастливцев Р.А. Метафоры сознания у Э. Гуссерля
  • Савельева М.Ю. Статус субъекта историко-философского исследования в эпоху постмодерна

Российская философия от средневековья до (пост)модерна

  • Евлампиев И.И. О «русском стиле» в истории философии
  • Чумакова Т.В. Роль монастырской культуры в становлении антропологических представлений в древнерусской мысли: Нил Сорский и Максим Грек
  • Григоренко А.Ю. Спор Иосифа Волоцкого и митрополита Зосимы
  • Агамалян Л.Г. «Дворянское философствование» эпохи Просвещения
  • Levitt M. The «obviousness» of the truth in eighteenth-century Russian thought
  • Кривушина В.Ф. К разъяснению «темных» понятий «органической критики» Аполлона Григорьева: Аполлон Григорьев и о. Павел Флоренский
  • Щедрина Т.Г. Архив как коммуникативный контекст в историко-философской реконструкции: Исследование рукописных материалов Густава Шпета
  • Рабинович В.Л. Из «своясь» во свояси. К философии «зауми»
  • Тульчинский Г.Л. Философская культура России 1970-1990-х
  • Ефименко М.Н. Интерпретации традиции в истории русской философии


CONTENTS

Strategies of historico-philosophical researches

  • Artemieva T.V. History of philosophy as philosophy
  • Skirbekk G., Gilje N. Why need one to study philosophy?
  • Perov Yu.V. How is «history of philosophy as philosophy» possible?
  • Muraviev A.N. History of philosophy as philosophical science
  • Tropp E.A. Answers of an outsider
  • Griakalov A.A. The past as the future. Understanding and event
  • Flegontova S.M. History of philosophy as return
  • Svendsen L.Fr.H. On philosophy and the history of philosophy
  • Sampson K. What are we searching in the history of philosophy?

Philosophy and history of philosophy

  • Skirbekk G. Reflections on Norwegian philosophy after World War II
  • Stepanova A.S. Stoicism in the history of ancient philosophy: a point of view and problems of interpretation
  • Mochalova I.N. Early academics as readers of Plato
  • Sergievskaia G.E. «The Golden Age» of Spain
  • Mikeshin M.I. The «divine» reason of the Enlightenment
  • Batrakova I.A. The relation of experience and reason in the history of philosophy from Parmenides to Kant
  • Nogovitsyn O.N. Two meanings of necessity in Kant’s philosophy: Transcendental refutation of history
  • Schastlivtsev R.A. E. Husserl’s metaphors of consciousness
  • Savelieva M.Yu. The status of historico-philosophical research subject in the postmodern epoch

Russian philosophy from Middle Ages to (post)modern times

  • Evlampiev I.I. On the «Russian style» in history of philosophy
  • Chumakova T.V. The role of monastic culture in formation of anthropologic conceptions in ancient Russian thought: Nil Sorsky and Maksim Grek
  • Grigorenko A.Yu. The dispute of Iosif Volotsky and metropolitan Zosima
  • Agamalian L.G. «Noblemen’s philosophizing» in the epoch of Enlightenment
  • Levitt M. The «obviousness» of the truth in eighteenth-century Russian thought
  • Krivyshina V.F. To an explanation of «obscure» notions of Apollon Grigoriev’s «organic criticism»: Apollon Grigoriev and f. Pavel Florensky
  • Shchedrina T.G. Archives as a communicative context in historico-philosophical reconstruction: A study of Gustav Shpet’s manuscripts
  • Rabinovich V.L. From «svoias’» to svoiasi. On philosophy of «zaum’»
  • Tulchinsky G.L. Philosophical culture of Russia in 1970s-1990s
  • Efimenko M.N. Interpretations of tradition in the history of Russian philosophy
Философский век. Альманах. Вып. 24. История философии как философия. Часть 1. / Отв. редакторы Т.В. Артемьева, М.И. Микешин. — СПб.: Санкт-Петербургский Центр истории идей, 2003. — 303 с.

The Philosophical Age. Almanac 24. History of Philosophy as Philosophy. Part 1. Ed. by T. Artemieva, M. Mikeshin. St. Petersburg: St. Petersburg Center for History of Ideas, 2003. 303 p.


Home           Almanacs         Books           Society        Study Room
commercial links: